BEZPEČNÝ ODSTUP
Nedodržení bezpečné vzdálenosti je čtvrtým nejčastějším důvodem nehod zaviněných řidiči. Odpočinutý a soustředěný řidič zareaguje na změnu situace před ním za jednu vteřinu. Někdy i více. Při devadesátce tak ujede minimálně 25 metrů, než vůbec sešlápne brzdový pedál. Ani nadprůměrně rychlé reakce navíc nemusí pomoci, když má brzdící vozidlo těsně před vámi lepší brzdy a pneumatiky.
Řidiči často věří, že mají přehled i o situaci před vozidlem, na které se bez zlého úmyslu nalepí.
Chtějí přece předjíždět, tak se přece musí co nejlépe připravit. Ale opatrné přibrzdění do zatáčky, srna přebíhající silnici či jiná ze stovek možných příčin mohou vést k tomu, že vůz před vámi udělá něco nečekaného a vy nebudete mít čas reagovat.
Doporučený bezpečný odstup je vzdálenost odpovídající dvěma vteřinám jízdy.
Vyšší rychlost, větší odstup. A v noci a za špatné viditelnosti je na místě být ještě opatrnější. Jen tak se může řidič vyhnout situacím, které nebude mít pod kontrolou.
Dvouvteřinový odstup vám dává vteřinu na reakci a vteřinu na korekci rychlosti. Stačí ale okamžik nepozornosti, horší brzdy či pneumatiky a i dvě vteřiny vám budou málo. Minimální bezpečná vzdálenost odpovídá zhruba polovině údaje na rychloměru. 25 metrů ve městě, 65 na dálnici. Ale to je jen nutné minimum.